Om kampagnen

Hver københavner smider i snit 42 kg mad ud om året, som kunne have været spist. Motivationen for at mindske madspild er høj.

Mere end 8 ud af 10 københavnere mener, at det er vigtigt for dem at mindske deres madspild. Derfor har vi udviklet 'Mad – uden – spild'.

Vaner, der virker

Kampagnen er bygget op om tre vaner, vi har testet blandt borgere i Københavns Kommune. Vi målet løbende kampagnen på 14 madspildsindikatorer. De seneste tal fra 2020 viser, at forløbet generelt set har hjulpet deltagerne til at mindske deres madspild.

De 3 gode vaner er:

  1. Jeg vurderer mine madvarers holdbarhed, inden jeg bruger eller smider dem ud.
  2. Jeg ved, hvilke madvarer i mit køleskab der snart skal spises.
  3. Jeg kigger i køleskabet og planlægger aftensmaden dagen før.

Deltagere, der har været igennem forløbet, bliver bedre til at vurdere deres fødevarer, oplever et væsentligt bedre overblik over indholdet i køleskabet og derfor i højere grad kan tage udgangspunkt i de råvarer, de har, og at de bliver bedre til at planlægge aftensmaden mindst én dag forud.

Men tag det ikke fra os, tag det fra tre af vores deltagere, der har sagt følgende:

”Det er imponerende, at man ved tre små tiltag kan ændre sit madspild – uden at det får stor indflydelse på ens hverdag”

”Vi har fået hjælp til at skabe struktur. Det er ‘hands on’, hvad vi kan gøre – dét har gjort en forskel. Fx, at vi skulle sætte klistermærker op.”

”Facts har været ret fede: ‘Vidste du, at der bliver smidt så meget mad ud?’, og ‘hvis du ændrer på denne lille ting, kan du ændre dit forbrug med så meget.’ Det husker jeg, og når jeg taler med mine venner om det, er det også det, jeg ville fremhæve.”

Kampagnen har vundet en klimapris

Mad – uden – spild har vundet The Spotlight Award, der udstedes af Carbon Neutral Cities Alliance (CNCA). CNCA er et samarbejde mellem førende globale byer, der arbejder for at reducere udledningen af drivhusgasser med 80-100% inden 2050. Det ser de, at vores kampagne kan bidrage til. Om kampagnen siger de:

Your campaign is a great example of what's possible in this space and how cities should utilize multiple forms of communication over an extended period of time to create a lasting impression. The gamification element was excellent and clearly led to enhanced engagement and, hopefully, sustained behavior change.

Vi er utroligt stolte.

Hvad indeholder forløbet?

'Mad – uden – spild' består af 3 simple redskaber, der gør det nemt at indarbejde de 3 vaner i hverdagen.

Når københavnerne tilmelder sig 'Mad – uden – spild', får de en startpakke med posten. Derudover sender vi e-mails, der støtter op om at bruge redskaberne samt sms’er, der minder deltagerne om de madvenlige beslutninger.

Baggrund

Som en del af "Cirkulær København" har Teknik- og Miljøforvaltningen som mål at bidrage til at reducere madspild fra de københavnske husholdninger. København har desuden forpligtet sig til at opfylde FN's verdensmål om 50 % mindre madspild i 2030.